Podklady pro OSSZ/ČSSZ výhradně v elektronické formě

Tato právní aktualita je primárně určena pro odborové organizace, které jsou současně v postavení zaměstnavatelů odvádějících pojistné na sociální zabezpečení, tedy mají zaměstnance účastné nemocenského pojištění a důchodového pojištění. V praxi se jedná zejména o situaci, kdy odborová organizace zaměstnává zaměstnance na základě dohody o provedení práce s odměnou převyšující 10 000 Kč měsíčně nebo na základě dohody o pracovní činnosti s  odměnou 3000 Kč a více měsíčně, případně vyplácí odměnu za výkon funkce v odborovém orgánu ve výši 3000 Kč a více, a z tohoto důvodu za tyto zaměstnance odvádí pojistné na sociální zabezpečení.

Zákonem č. 255/2020 Sb., o snížení penále z pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti placeného zaměstnavateli jako poplatníky v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii v roce 2020 a o změně některých zákonů, je nově uložena zaměstnavateli povinnost předávat následující dokumenty výhradně elektronickou formou; jedná se o:

● přehled o výši vyměřovacího základu a o výši pojistného povinnost elektronického předání Přehledu je účinná již pro zaslání Přehledu za měsíc červen 2020, tedy s termínem zaslání do 20. 7. 2020. (§ 9 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění účinném od 1. 6. 2020: Zaměstnavatel je povinen ve lhůtě stanovené v odstavci 1 předložit příslušné okresní správě sociálního zabezpečení na předepsaném tiskopisu přehled o výši vyměřovacího základu stanoveného podle § 5a a o výši pojistného, které je povinen odvádět, s uvedením čísla účtu, z něhož byla platba pojistného provedena. Zaměstnavatel plní povinnost uvedenou ve větě první zasláním přehledu v elektronické podobě způsobem uvedeným v zákoně o organizaci a provádění sociálního zabezpečení.)  

● evidenční list důchodového pojištění – ELDP (§ 39 zákona č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění účinném od 1. 9. 2020: Evidenční listy předkládají zaměstnavatelé České správě sociálního zabezpečení v elektronické podobě formou datové zprávy prostřednictvím datové schránky nebo elektronické adresy podatelny.);

● přílohy k žádosti o dávku nemocenského pojištění (§ 97 odst. 1 zákona č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění účinném od 1. 9. 2020: podklady pro výpočet dávek zasílá v elektronické podobě na elektronickou adresu určenou okresní správou sociálního zabezpečení.);  

● oznámení o dni nástupu zaměstnance do zaměstnání a o dni skončení zaměstnání (§ 94 zákona č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění účinném od 1. 9. 2020: Zaměstnavatel je povinen oznámit okresní správě sociálního zabezpečení v elektronické podobě na elektronickou adresu určenou touto správou na předepsaném tiskopisu den nástupu zaměstnance do zaměstnání, které mu založilo účast na pojištění, … , a den skončení doby zaměstnání se zaměstnancem; podle aktuální platné právní úpravy je oznámení zasíláno do 8 kalendářních dnů.)

Povinnost zasílat podklady v elektronické formě je stanovena plošně pro všechny zaměstnavatele, bez ohledu jejich právní formu nebo počet zaměstnanců. Výjimka je stanovena pouze pro případ, kdy zaměstnavatel nemůže z prokazatelných objektivních technických důvodů Přehled nebo ELDP zaslat elektronicky; za technické důvody jsou považovány zejména výpadky elektrické energie, služeb provozovatele komunikační infrastruktury či informačního systému.

Upozorňujeme, že podklady nelze zasílat obyčejným „e-mailem“, ale právní úprava vyžaduje kvalifikované způsoby e-podání. K zaslání podkladů lze využít interaktivního formuláře, přičemž podle informací ČSSZ uvedených na níže uvedeném odkazu vyplněný interaktivní tiskopis lze odeslat prostřednictvím datové schránky, s uznávaným elektronickým podpisem nebo s využitím přístupu k ePortálu ČSSZ se zaručenou identitou prostřednictvím Národní identitní autority (NIA). Česká správa sociálního zabezpečení zřídila rovněž call centrum technické podpory na telefonním čísle 800 050 248. Konkrétní informace naleznete na níže uvedených odkazech:

Pro způsoby elektronického podání: https://www.cssz.cz/web/cz/zpusoby-elektronickeho-podani-pro-zamestnavatele

Při přihlášení k e-Portálu ČSSZ, vč. využití přístupu prostřednictvím NIA: https://eportal.cssz.cz/web/portal/uvodem#prihlaseni

Pro základní informace callcentra technické podpory:

https://www.cssz.cz/web/cz/call-centrum-technicke-podpory-esluzeb-cssz

Na závěr doporučujeme, aby odborová organizace v postavení zaměstnavatele pečlivě zvažovala nejen formu zaměstnání (zejména DPP versus DPČ), ale i výši odměny zúčtované v příslušném kalendářním měsíci. Zejména je vhodné přihlížet k faktu, že v případech, kdy je odměna vyplácena například jednou ročně, může její výše překročit výši rozhodného příjmu a založit účast zaměstnance na sociálním pojištění, a to na rozdíl od situace, kdy je odměna vyplácena průběžně (např. měsíčně) ve výši pod hranicí rozhodného příjmu v jednotlivých kalendářních měsících.

Podobné články

Aktuality 2. 1. 2023 / 18:11

Odborové organizace a datové schránky od 1. 1. 2023

Od 1. 1. 2023 musí mít všechny odborové organizace evidované v OSZSP ČR datovou schránku.

Aktuality 28. 12. 2022 / 14:59

Nový benefit pro členy OS a jejich rodinné příslušníky: pobyty v Itálii

Cestovní kancelář Balancestep nabídla odborovému svazu spolupráci - nový benefit pro členy OS a jejich rodinné příslušníky, a to zájezdy a rekreační pobyty v Itálii za speciální cenovou nabídku.

Aktuality 14. 12. 2022 / 17:57

Členské příspěvky odborové organizaci jako odečitatelná položka od základu daně z příjmu

Za rok 2022 je možné při ročním zúčtování záloh na daň z příjmů zaměstnavatelem od základu daně odečíst členské příspěvky zaplacené odborové organizaci.

Načíst další
 
Napište nám