Na vzdělávacím setkání Evropského odborového institutu pro výzkum, vzdělávání a bezpečnost a ochranu zdraví při práci (ETUI) konaném 23. až 26. ledna 2024 v Bruselu jsem měl příležitost seznámit se s novým přístupem zvaným digital organizing. Tento koncept znamená mobilizaci lidí, členů i nečlenů odborů, k dosažení společných cílů a pozitivní změny prostřednictvím digitálních technologií.
Nizozemské odbory jsou v tomto přístupu průkopníky díky týmu, který úzce spolupracuje s marketingovým oddělením a dosahuje zajímavých výsledků. Podobné snahy se ale objevují i v Rumunsku a Finsku, což naznačuje, že digital organizing není jen dočasný trend, ale spíše klíč k budoucnosti odborového hnutí. K jeho adaptaci na neustále se měnící podmínky.
Jak ale digital organizing v praxi vypadá? Představme si, že vláda plánuje změny, které by negativně ovlivnily určitou skupinu zaměstnanců. Informujeme zaměstnance se zapojením nástrojů digitálního marketingu a analýzy dat. Průběžně zjišťujeme, kdo má o obsah zájem, sledujeme nové příznivce a cílíme na konkrétní skupiny. Díky metodám jako A/B testování, kdy se testují různé verze obsahu na malých vzorcích uživatelů a vybírá se nejúčinnější, se zvyšuje efektivita kampaní. Ty aktivní, kteří projevili zájem, vyzveme k podepsání petice, účasti na demonstraci nebo k členství v odborech. Každé rozhodnutí děláme na základě dat, která jsou vyhodnocována v průběhu celé kampaně. Díky tomu se zapojuje mnohem větší množství lidí a odbory mají daleko silnější vyjednávací pozici. Nejen členská základna, ale i široká veřejnost mnohem lépe ví, co odbory prosazují a jak důležitá je jejich role v občanské společnosti.
České odborové prostředí by nemělo tuto strategii považovat za sci-fi. Naopak! Digital organizing je klíčem k přežití a inovaci odborů. V nadcházejících letech bude klíčové, jaký přístup zvolíme a jak jsme ochotni se přizpůsobit a provádět i nepříjemné změny. Proč nepříjemné? Protože měnit se budeme muset my. Naše uvažování, pracovní postupy a schopnost učit se novým věcem.