Moderní komunikace je velmi důležitá. I v Bulletinu jsem už psal o takzvaném digitálním organizování. Ačkoliv je pravda, že bez těchto nástrojů se úspěšné odbory dnes neobejdou, naprostým základem zůstává komunikace s kolegy. Osobní setkání, rozhovor. Dnes začneme trochu obecněji a příště takový rozhovor rozebereme krok za krokem.
Nejdůležitější pravidlo – naslouchejte!
Velmi často se na zaměstnance vrháme s letákem a připraveným monologem. Snažíme se mu vysvětlit, proč je pro něj členství skvělou volbou. Lepší cestou je trochu přibrzdit a hlavně naslouchat – až 70 % času! Ruku na srdce: kolik aktivního naslouchání je běžně obsaženo v takových rozhovorech v současné době? Nesnažíme se členství prostě prodat? A proč je naslouchání tak důležité? Snažíme se identifikovat to, v čem budou odbory pro daného zaměstnance užitečné. Co je štve? Co můžeme společně změnit?
Chcete aktivní členy? Mluvte s nimi!
Jen aby nedošlo k nedorozumění. Rozhovory s ostatními zaměstnanci rozhodně nejsou určeny jen pro nábor. Právě naopak! Jsou klíčové pro aktivizaci členské základny. Aktivně se snažíme získat zpětnou vazbu. Zjistit, co jsou skutečné problémy. Ověřovat své domněnky.
Dotazníky jsou skvělá věc pro získávání zpětné vazby. Dobře konstruovaný dotazník nám přinese spoustu přesných informací. Ty se mohou při vyjednávání se zaměstnavatelem jedině hodit. Ale lidský faktor nesmí chybět! I pokud provádíte sběr dat digitalizovanými dotazníky, mluvte o tématu s ostatními zaměstnanci.
Začít můžete samozřejmě v malém, ale důležité bude, aby se do rozhovorů postupně zapojovali právě aktivní lidé ve vašem okolí. Kontaktní osoby na jednotlivých odděleních, stanovištích, patrech. Příště, jak už jsem psal, se podíváme podrobněji na průběh takového rozhovoru. Jakousi šablonu.
Osobní kontakt nebo digitální komunikace – to je, oč tu běží?
No dobrá, říkáte si, pokud je to nejdůležitější mluvit s lidmi, proč tak moc zdůrazňuji důležitost moderní komunikace pro odbory? No, protože se to nevylučuje, ale naopak dochází k jakési synergii. Dobře nastavená komunikace nám rozhovory výrazně usnadní. Zaměstnanci již mají základní info, vědí, o čem mluvíme.
Budování aktivní členské základny je o budování komunity. A komunitu sami v místnosti nevytvoříme.