V souvislosti s povinností odborových organizací zapsat zákonem požadované údaje do spolkového rejstříku se na Odborový svaz zdravotnictví a sociální péče ČR obracejí odborové organizace se svými dotazy. Níže přinášíme odpovědi na některé z nich.
- Je odborová organizace povinna platit za podání na rejstříkový soud soudní poplatek?
Za podání na rejstříkový soud odborová organizace neplatí žádné soudní poplatky! Podle ustanovení § 11 odst. 1 písm. j) zákona č. 549/1991 Sb., o soudních poplatcích, jsou od poplatku osvobozena řízení ve věcech zápisu údajů o odborové organizaci. Navíc podle ustanovení § 11 odst. 2 písm. t) je ve věcech zápisu vzniku, změny a zániku do veřejného rejstříku od poplatků osvobozena odborová organizace.
- Kolik stojí ověření podpisu?
Odborové organizace si mohou nechat ověřit podpisy u územních samosprávních celků, tj. na krajských úřadech, obecních úřadech a na úřadech městských částí, pokud se na nich provádí ověřování podpisů, protože v tomto případě jsou odborové organizace osvobozeny od placení správního poplatku za ověření podpisu (položka č. 4, bod 2., položka č. 5, bod 2. a položka č. 3, bod 2. Sazebníku zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů). Podpis je možné ověřit také na pobočkách České pošty, kontaktních místech Hospodářské komory či u notáře. Zde však již odborové organizace nejsou osvobozeny od placení správního poplatku ve výši 50 Kč.
- Může odborová organizace podat návrh na rejstříkový soud datovou schránkou?
Ano, může. Vyplněný elektronický formulář a přílohy dokládající zapisované skutečnosti lze postat do datové schránky místně příslušného rejstříkového soudu. Dokumenty dokládající zapisované skutečnosti však nestačí pouze naskenovat, ale musí při podání návrhu datovou schránkou splňovat podmínku tzv. autorizované konverze (převedení papírového dokumentu do elektronické podoby, který bude obsahovat doložku o provedení konverze, opatřenou elektronickým podpisem úřední osoby, která konverzi provedla, a také časovým razítkem; výstup má stejnou právní sílu jako papírový dokument, který je předmětem konverze).
- Musí odborová organizace zveřejnit ve sbírce listin účetní závěrku?
Odborové organizace jsou povinny zveřejnit ve sbírce listin účetní závěrku. Účetní závěrku je potřeba zveřejnit do 30 dnů po schválení k tomu příslušným orgánem (členskou schůzí/konferencí), nejpozději do 12 měsíců od rozvahového dne příslušného kalendářního roku (zpravidla 31. 12.) bez ohledu na to, zda byla závěrka schválena.
- Co když si odborová organizace nebude vědět s podáním na rejstříkový soud rady?
Odborová organizace může při zápisu změn do rejstříkového soudu využít metodiky, kterou vypracoval odborový svaz. V této metodice je popsán krok za krokem průběh zápisu změn do rejstříkového soudu a v příloze jsou pro odborové organizace vypracované potřebné dokumenty. Samozřejmě se lze se žádostí o radu a pomoc obrátit též na regionální manažery, případně na zaměstnance právního a sociálního oddělení – kontakty lze nalézt zde na webu v rubrice Naši lidé.