Čas od času je vhodné si připomenout základní informace týkající se členství v odborovém svazu. Ať už kvůli spolupracovníkům, kteří nejsou členy odborů, takže je třeba jim vysvětlit, že být v odborech pro ně bude výhodné, tak i kvůli kolegům, kteří v odborech jsou, ale už pozapomněli, jak odborový svaz funguje, co všechno dělá odborová organizace a její výbor a jaké výhody díky svému členství v odborovém svazu získali či mohou získat.
Proč být členem odborové organizace?
Být členem odborů znamená mít možnost ovlivňovat svoji práci. Právo svobodně se sdružovat s jinými na ochranu svých hospodářských a sociálních zájmů je jako jedno ze základních práv člověka garantováno především v článku 23 odst. 4 Všeobecné deklarace lidských práv a dále v článku 27 odst. 1 Listiny základních práv a svobod.
Odborová organizace vzniká v souladu se stanovami příslušného odborového svazu jako jeho základní, případně místní odborová organizace, která je samostatnou právnickou osobou. Odborové organizace si volí výbor. Statutárním zástupcem je předseda ZO.
Odborová organizace je povinna ode dne svého vzniku vést účetnictví v souladu se zákonem č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, a to alespoň ve zjednodušeném rozsahu. Odborové organizace si ze svých členů volí dozorčí radu (revizora). Volební řád odborové organizace stanoví počet jejích členů.
Členství v odborové organizaci je dobrovolné, členství vzniká na základě přihlášky člena do odborové organizace. Se vznikem členství jsou spojena práva a povinnosti členů odborových organizací. Členové odborové organizace odvádějí ze své mzdy pravidelný měsíční příspěvek ve výši 1 % z čisté mzdy, který slouží k zajištění činnosti odborové organizace a na pokrytí členských odvodů na odborový svaz. Některé odborové organizace si měsíční příspěvek upravily a členové si odsouhlasili odvody ve formě paušálu, který je pro každou odborovou organizaci individuální, nicméně odvody členských příspěvků OS za členy jsou dány aktuálním finančním řádem schváleným na sjezdu OS.
V našem případě jsou odborové organizace součástí Odborového svazu zdravotnictví a sociální péče ČR.
Proč být členem odborového svazu?
Základním posláním odborového svazu je chránit, obhajovat a všemi zákonnými a demokratickými prostředky prosazovat práva, potřeby a zájmy našich členů. Zaměřuje se na oblasti pracovněprávní, mzdové, sociální, odborné a profesní. Odborový svaz zdravotnictví a sociální péče České republiky je samostatná, nezávislá demokratická odborová instituce, která sdružuje zaměstnance všech profesí, kteří pracují ve zdravotnictví a sociálních službách. Členové odborového svazu pracují v nemocnicích, v psychiatrických nemocnicích, na zdravotnické záchranné službě, v lázních, v hygienické službě a zdravotních ústavech, v domovech pro seniory, v domovech se zvláštním režimem, v domovech pro děti i dospělé s fyzickým i mentálním postižením, v kojeneckých ústavech a všech dalších typech zdravotnických zařízení a zařízení sociální péče.
Odborový svaz zdravotnictví a sociální péče ČR řídí vedení, které tvoří předseda a dva místopředsedové, a to nyní ve složení předsedkyně Bc. Dagmar Žitníková, místopředsedkyně Mgr. Jana Hnyková a místopředseda Mgr. Lubomír Francl. Statutárním orgánem odborového svazu je jeho předseda. Nejvyšším orgánem OS mezi sjezdy a celostátními konferencemi je výkonná rada, jejíž členové zastupují všechny kraje České republiky.
Jaká práva a povinnosti mají odborové organizace sdružené v našem odborovém svazu?
Odborové organizace jsou povinny vést evidenci členů, případné změny nahlásit v programu Trewis, nebo kontaktovat příslušné zaměstnance, kteří se evidencí členů zabývají. V neposlední řadě je to řádný odvod členských příspěvků. Tytéž povinnosti má odborový svaz vůči Českomoravské konfederaci odborových svazů (ČMKOS), jejímž je členem.
Příjmy z členských příspěvků jsou nedílnou součástí finančních prostředků OS, svaz s nimi hospodaří a zajišťují chod svazu. Výše členských příspěvků se řídí finančním řádem a je schválena sjezdem OS. Důležitá informace pro členy OS je, že pokud si příslušná odborová organizace neplní své povinnosti vůči odborovému svazu, nemohou její členové využívat služby a benefity, které svaz nabízí. Týká se to právních služeb, čerpání darů ze Zajišťovacího fondu… Za správnou evidenci členských příspěvků zodpovídají pověření zaměstnanci svazu.
Zaměstnanci sekretariátu, právního a sociálního oddělení, ekonomického a organizačního oddělení, regionální manažeři i inspektoři BOZP se podílejí na fungování veškeré agendy odborového svazu, poskytují pomoc odborovým organizacím i individuální pomoc členům odborového svazu.
Odborový svaz se snaží svou práci modernizovat a co nejvíce členům přiblížit a usnadnit. Již v březnu 2016 byl spuštěn do provozu program pro evidenci členské základny Trewis ZO, který slouží k evidenci členů v jednotlivých základních organizacích. V programu může základní organizace odborovému svazu nahlásit elektronicky změny týkající se hlavních údajů o členovi: adresu trvalého bydliště, telefony, e-maily, kategorii (zařazení) a případný důvod a datum ukončení členství.
Je škoda, že stále několik odborových organizací není do systému přihlášeno anebo v něm nepracují, protože tomu prostě nerozumí nebo se bojí. Na druhou stranu jsme zaznamenali, že i ti, kteří v programu pracují, se potýkají s určitými problémy. Za dozorčí radu navrhujeme v nejbližší době připravit školení na téma „Jak pracovat s programem Trewis“. Věříme, že by to pomohlo zapojit i další organizace, které doposud nemají přístup do tohoto programu nebo nemají zkušenosti s daným programem. Licenční práva na daný program OS musí zaplatit, a proto by se měl program co nejvíce využívat.
Podrobné informace o práci odborového svazu, o jeho zaměstnancích a kontaktech na ně, o činnosti odborů v regionech a mnohé další jsou přehledně uvedeny na svazovém webu: www.zdravotnickeodbory.cz
Novinkou pomáhající funkcionářům i členům odborového svazu je v roce 2024 spuštění intranetu OS jako neveřejné části webu.
K čemu je členovi OS pojištění D.A.S.?
Příspěvky za členy odvádí OS i pojišťovně D.A.S., na kterou se členové mohou obrátit, a to nejen s pracovněprávními záležitostmi. Někteří členové možná už ani nevědí, na co tu kartičku D.A.S. mají, přitom pojišťovna D.A.S. pomáhá členům OS i s nejrůznějšími soukromými právními problémy a nároky, výjimkou jsou záležitosti šikany na pracovišti, ty neřeší. Zcela zásadní je, že zaměstnanci pojišťovny poskytují poradenství Nonstop!
Složitější případy právnického charakteru řeší JUDr. Dominik Brůha, Ph.D., a kolektiv právního oddělení OS.