V Praze se dne 25. září sešli na jednání sekce lázeňství zástupci odborových organizací z lázní, aby diskutovali o problémech, se kterými se ve svých zařízeních potýkají. Jedním z problémů je úbytek klientů. Lázním chybějí hlavně pojištěnci, protože ti zůstávají tři až čtyři týdny, zatímco samoplátci jsou v lázních na týden nebo ještě kratší dobu, často se jedná o wellness pobyty. Hotely se předhánějí v nabídkách relaxačních a ozdravných procedur, což ve velké míře konkuruje lázeňské léčbě.
Lázně se snaží udržet klientelu, ať už se jedná o tematické pobyty, ambulantní léčbu, či léčení v rámci následné péče – odborný léčebný ústav. Na druhou stranu se řada lázní potýká s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků, často jsou lázně odkázané na zaměstnance z širokého okolí. Jednotlivá zařízení lákají zaměstnance na náborové příspěvky, které se pohybují v desetitisících, u lékařských profesí můžeme mluvit i o statisících.
V roce 2024 s úpravou podmínek fungování FKSP došlo k výraznému omezení benefitů. Jedním ze zachovaných benefitů sjednávaných v kolektivních smlouvách jsou tzv. sick days. Ze sociálních fondů mají zaměstnanci možnost čerpat příspěvky i na dovolenou, zlevněné vstupy na sportovní aktivity… Obecně řečeno, nabídka benefitů se ale stále více omezuje.
Členové sekce informovali o situaci v regionech, především o výsledcích kolektivního vyjednávání.
Navyšování mezd se liší. Rozdíly v navyšování mezd jsou spojené s lokalitou a vlastníkem lázeňského zařízení. Složitá situace je v těch lázeňských zařízeních, která jsou v soukromém vlastnictví. Jednání o navyšování mezd bylo složité. Někde dostali přidáno až od července.
V rámci sekce se potýkáme s nedostatečným zastoupením odborových organizací, které odborový svaz sdružuje. Našim záměrem je oslovit co nejvíce lázeňských zařízení. Jedním z problémů je, že se výbory odborových organizací často mění a možná se některým odborovým organizacím pozvánka na jednání sekce ani nedostane.
Situace v lázeňství je složitá, lázeňská zařízení nejsou schopná konkurovat v ceně mezd jiným sektorům a ani nemocnicím. Jednoznačně je nutné řešit jak odměňování – zvýšení mezd, tak benefity pro zaměstnance. Pro kolektivní vyjednávání je důležité mít informace také z ostatních lázeňských zařízení. Měli bychom zájem o spolupráci i v mezinárodním měřítku.
Foto Marie Klírová