Činnost dozorčí rady vyplývá ze stanov OSZSP ČR (čl. 110 – 115), ve kterých je uvedena povinnost informovat o závěrech svých jednání výkonnou radu OS a podat zprávu o své činnosti celostátní konferenci OS a sjezdu. Ve smyslu uvedených povinností bude informována zprávou o činnosti dozorčí rady celostátní konference konaná 4. 11. 2021.
VIII. sjezd OSZSP ČR zvolil 7 členů a 2 náhradníky dozorčí rady ve složení Blanka Bartáková, Martina Hvozdenská, Bc. Jana Procházková, Bc. Stanislav Taťoun, Zdeněk Vohnout a Soňa Vytisková. Na prvním jednání byla zvolena předsedkyní dozorčí rady Soňa Vytisková a místopředsedou Bc. Stanislav Taťoun. V tomto složení pracovala dozorčí rada do podzimu 2020, kdy odstoupil z funkce člena Stanislav Taťoun a místo něj do funkce nastoupila sjezdem zvolená náhradnice Libuše Pavlíková.
Jednání dozorčí rady se konalo v termínech podle projednaného a schváleného plánu práce. Od VIII. sjezdu odborového svazu se uskutečnilo 30 řádných zasedání z toho 4 on-line. Činnost dozorčí rady byla částečně omezena v souvislosti s COVID-19. Usnášeníschopnost dozorčí rady byla vždy zajištěna účastí nadpoloviční většiny. Na jednání dozorčí rady bylo zváno vedení odborového svazu, zaměstnanci odborového svazu, zástupci základních organizací i manažerka společnosti Bona Serva. Z jednání a z provedených kontrol byly pořizovány zápisy, které byly předkládány výkonné radě.
Předsedkyně dozorčí rady (nebo zástupce dozorčí rady) se zúčastňovala jednání výkonné rady, kde pak doplňovala informace k předloženému zápisu, seznamovala s uvedenými závěry, připomínkami a doporučeními dozorčí rady. Dozorčí radě byly překládány zápisy z jednání výkonné rady. V každém roce se konala společná jednání dozorčí rady a výkonné rady. Dozorčí rada průběžně podávala informace o své činnosti v Bulletinu.
Dozorčí rada připomínkovala návrhy připravovaných rozpočtů a kontrolovala plnění již schválených rozpočtů. Při přípravě a projednávání návrhů rozpočtů dozorčí rada spolupracovala s ekonomickou komisí OS. Při své činnosti se zabývala především kontrolou hospodaření OS a s tím související kontrolou účetních dokladů a pokladny. Plánovaně i namátkově byly prováděny i kontroly hotovosti a cenin. Je třeba říci, že tyto byly vždy bez závad.
Dále byly prováděny kontroly čerpání jednotlivých rozpočtovaných položek. Dozorčí rada prováděla kontrolu výdajů na právní služby pro OS a jeho členy, nákladů D.A.S. Zde je třeba říci, že dozorčí radě byly pravidelně předávány reporty s činností smluvních právníků a přehled využívání D.A.S. našimi členy. Dále probíhala kontrola plnění a čerpání Zajišťovacího fondu. Členy dozorčí rady byly prováděny inventarizace majetku OS i společnosti Bona Serva.
Dozorčí rada se zabývala také hospodařením společnosti Bona Serva. V tomto bodě je třeba konstatovat, že se dařilo maximálně zajistit obsazenost hotelu Bona Serva. Bohužel činnost společnosti byla v průběhu roku 2020 výrazně ovlivněna omezeními v důsledku koronavirové pandemie. Nejvíce zasaženy byly provozy hotelu a kavárny.
Dozorčí rada se zabývala vyřizováním sporů v ZO, například při organizovaném vstupu nových členů, z čehož pak plynuly stížnosti na nedodržování stanov OS. Při řešení pak DR jednala se zástupci ZO ve spolupráci s vedením OS a regionálními manažery. Jedno z jednání se uskutečnilo také v on-line režimu.
Dozorčí radě byly předkládány zprávy o hospodaření a účetní uzávěrky pro výroční zprávy OS za roky 2018 až 2020, ve kterých dozorčí rada konstatovala, že i přes snížení deficitu je nutné zavést taková opatření, která povedou k vyrovnanému rozpočtu, neboť současné ztráty jsou kryty z finančních rezerv OS.
Závěrem mi dovolte velmi poděkovat vedení svazu a členům výkonné rady za spolupráci s dozorčí radou a členům dozorčí rady za jejich práci pro odborový svaz v uplynulém období.